Yere Düşen Travma Fanzin’den bildiğimiz Hayri Saraç ne zamandır Bildiğin Gibi Değil ismiyle bir seri hazırlamakta. Toplamda 8 sayı çıkan bu çalışmayla DSBM, Black Metalden tutun, 90lar Türk Sinemasına kadar geniş bir yelpazede fanzinler ortaya koydu. Bizler de fanzinapartmani.com sitesi üzerinden bu çalışmalara yer verdik ama kuşkusuz en çok ilgiyi Rap sayıları gördü denebilir. Nedenini soracak olursanız bunun iki nedeni olduğunu düşünüyorum. Birincisi, pop müziğin yerle bir olduğu bir ortamda Rap popüler mecrada zirveyi ele geçirmesi, ikincisiyse Hayri’nin Rap üzerine yaptığı işlerde diğerlerini göre biraz daha özenli olması diyebilirim. Elbet kendisi evlat ayrımı yapmayacaktır ama en azından bir okur olarak bunu gözlemlediğimi söyleyebilirim. Bir dinleyici olarak yazıya döktüğü, buradan hareketle merak ettiği, araştırdığı bu iş, okura hem samimi gelmekte, hem de yaptığı röportajlar sayesinde akıllarda kalıcı bir değer taşımakta. Bu işi çıkarma sebebini Rap Fanzin’in 1inci sayısında söyle anlatıyor:
Şimdi aklınıza direk şu gelmesin “abi ya rap patladı, o konuyla ilgili bir fanzin yapalım da reklamımız olsun” muhabbetinden uzaklaşın öncelikle. Çünkü ben yaklaşık 2005 yılından beri rap müzik dinliyorum ve aynı zamanda sizin daha adını bile bilmediğiniz lakin bu müzik için deliler gibi emek vermiş birçok insan ile yakından tanışma fırsatım oldu.
Bu fanzini neden yaptığımı açıklamak ile konuya başlayayım. Yukarıda dediğim gibi rap müzik patladı lakin rap müziğin bu yükselişi miden bulandırıcı bir kanser kitle yarattı. No.1’in sadece “Hiç Işık Yok” şarkısını bilip 258 Noise oluşumu Alt Kat Records’ ı bilmeyen ve Şehinşah’ın bol autotunelu şarkılarını bilip Harameyn Alamut albümünü ve bizim onu ördek sesiyle (bu şeyho için bir karalama değil cidden ilk çıktığında o şekilde betimleniyordu) sevdiğimiz dönemleri bilmeyen o kanser tayfanın bilmediği ve rap müziğin içinde sadece uyuşturucu, seks olmadığını aksine hayvan gibi edebiyat ve sokak koktuğunu anlatmak için bu fanzini yapma kararı aldım.
Buradan devam edelim ve Hayri Rap Fanzin 1inci sayısında neler yapmış bir bakalım.
Ağaçkakan, Allame, Ethnique Punch, Saian SS, Fuat Ergin, Kayra gibi isimleri sayfalarında yer veren Hayri, daha önce yapılmış röportajlardan derlemeler ve biyografik bilgilerle bu isimler sayfalarında yer almış. Aynı zamanda Rahdan Vandal ve Kamufle ile de birer röportaj gerçekleştirerek, Raziel Nisroc ile fanzin hakkındaki yazışmasını yayınlamış. Eskişehirli olması sebebiyle Allame ile de yakından tanışan Hayri bizlere kendi hayatından bazı anektodları da aktarmayı ihmal etmemiş.
Bu sayıdan sonra beklediğinden yüksek bir ilgiyle karşılaşmış olacak ki, 2nci sayının giriş yazısı aynen şöyle yazmış.
Baştan söylemek isterim! Kaskı, çelik yeleği olmayan bu fanzini kapatsın çünkü bu sayıda ortalık çok karıştı. İlk sayıyı yaptım, piyasaya sürdüm… Anam, neler oldu neler? Hiç beklemediğim olumlu dönüşler aldım. Rahdan Vandal bizzat fanzini istedi, Allame biraz sövdü ama beğendi konumuz o değil. Asıl amacım olan rap müziğin geçmişini ve bilinmeyen sanatçıları sizlere sunma işini başardığımı çok fena hissettim. Birçok kişi sanatçıları merak edip araştırmış, şarkılarını dinlemiş ve çoğunluk beğenmiş. O an ki mutluluğumu anlatamam. İnsanlara farklı şeyler sunmayı seviyorum.
Tabii Rap Fanzin 2nci sayısında da önemli isimler var. Da Poet, Karaçalı, Canka, Dramelodi Project’in biyografik anlatılarını kendi üslubuyla yazan Hayri, bu sayıda Joker ile de bir röportaja imza atmış.
Rap Fanzin 3üncü sayısında ise bir format değişikliğine giderek yabancı MClere yer vermiş. Açıkçası böyle olmasını beklemiyordum diyebilirim çünkü Hayri’nin underground rap alanına yerel düzeyde yaklaşıyordu ve belki de böyle olması onu özel kılıyordu. Fakat Hayri bu! Gene sürpriz…
3üncü sayısında ise Scarlxrd, Ghostmane, Suicideboys gibi isimlere yer vererek bu kişilerin müzik hayatına balıklama giriş yapmış. Fanzinin içerisinde Türkçe kaynaklarda bu kişileri bulamamaktan yakınan Hayri, aynı zamanda çeviriyi üstlenen arkadaşlarına da selam çakmış.
Rap Fanzinlere genel itibariyle bakıldığında Hayri’nin kendi küçük anektodları ve yaptığı özel röportajlar haricinde elbette ulaşılamaz bilgilere sahip değil. Biraz araştırıldığında bulunabilecek bilgiler ve alıntılar içermekte. Fakat burada Hayri (her zaman yaptığı gibi) kendi penceresinden gördüğünü yayınlama gayretine girişerek, belki de kişisel tarihinin bir yansımasını önümüze koymuş. Trap ile çalkalanan müzik piyasamıza da fanzin üzerinden alternatif bir ses yükseltmeyi arzuladığı kesin. Mahlasları her yerde anılan günümüzün Rapstarının aksine sesini işittiği, içine dokunan, sözünün ağırlığını hissettiği MClere sayfalarında yer vermiş ve elinden geldiğince onları bilmeyenlere tanıtma gayretine girişmiş. Elbet coşkun anlatımı, kendine has tarzıyla, Yere Düşen Travma bünyesinde.
Rap Fanzin’in bugüne kadar çıkmış tüm sayılarını buraya PDF olarak bırakıyorum.