Şu sıralar ülkemizde yeni fanzinlerin doğuşuna pek sık şahit olmuyoruz. Bir kuraklık yaşanıyor diyebiliriz. Bu yüzden, ilk sayısını çıkaran Kirli Gözlük’ü öncelikle kutlamak gerek.
Çünkü her fanzin, başlı başına sisteme karşı bir başkaldırı özelliği taşıyor. Kimi zaman kapitalist sisteme, kimi zaman edebiyat tekeline, kimi zaman da sansüre…
Fanzin Apartmanı’nın geçen ay gerçekleştirdiği Fanzin Toplantısı’na Kirli Gözlük ekibinden Talip Cüzdan ve Melisa Kösen de katılıp fanzinleri tanıttılar. Böylece yüz yüze de tanışma fırsatı elde etmiş olduk.
Kirli Gözlük’ün ilk sayfasında yer alan “Bildiri” yazısında, fanzinin amacı gayet belirgin bir şekilde okura sunuluyor:
“Sayılarımızda amacımız; siz okurlara özgün düşünceler kazandırmak ve de toplumumuzun birçoğunun bilmediği veya unuttuğu kavramları ele almak.”
Fanzindeki düz yazılarda bu amaç fark ediliyor. Bunun, yani okura bir şeyler kazandırmanın veya hatırlatmanın değerli olduğunu düşünenlerdenim.
“İnce Memed Öldü Mü?” yazısı Talip Cüzdan’a ait. Yaşar Kemal’i ve kült romanı İnce Memed’i inceleyen, doyurucu bir yazı diyebilirim.
Diğer bir yazı, Melisa Kösen’den “Benden Hikayesi”. 2019 yılında yayınlanan Sait Faik belgeseli “Benden Hikayesi”ni incelemiş Kösen. Yazıyı okuduktan sonra insanın, hemen belgeseli açıp izleyesi geliyor.
Aygül Aşır, “Ben Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderon” yazısında ünlü ressam Frida Kahlo’dan kısaca bahsetmiş.
Fanzinde beni en çok düşündüren yazı ise Selin Bajdaroğlu’nun “Bir Varmış, Bir Yokmuş, Ama Hep İzi Kalmış…” makalesi. Başlığından da belli olduğu gibi, masalları konu alan bir yazı yazmış Bajdaroğlu.
Klasik masalların okunmaması, dinlenmemesi gerektiğini dile getirmiş yazar. Çünkü masallardaki cinsiyetçiliğin, kıskançlığın, narsizmin ve bunun gibi birçok kötü özelliğin, çocukların bilinçaltına işlediğini söylüyor.
Bu yüzden, çocuklara okutacağımız masalların ciddi ve doğru bir elemeden geçirilerek seçilmesini öneriyor. İyi bir masal örneği olarak da Nazım Hikmet’in “Sevdalı Bulut” masalını öneriyor.
Fanzindeki iki şiir de Talip Cüzdan’a ait. Çizimler ise Aygül Aşır’ın kaleminden. Fanzinin sade tasarımını ve bilgilendirici içeriğini çok beğendiğimi söyleyebilirim.
Kirli Gözlük’ün yolunun uzun olmasını diliyor ve sonraki sayılarını merakla bekliyorum.